Sistem Keuangan Islam

Oleh: Shafwan Bendadeh*

  1. Maksud sistem kewangan Islam

Kewangan Islam dipraktikkan terutama di dunia Islam selama Abad Pertengahan, menggalakkan aktiviti perdagangan dan perniagaan dengan perkembangan kredit. Di Sepanyol dan Mediterranean dan negara-negara Baltic, pedagang Islam menjadi perantara yang sangat diperlukan untuk aktiviti perdagangan. Bahkan, banyak konsep, teknik, dan instrumen kewangan Islam yang kemudian di adopsi oleh pemodal dan pengusaha Eropah.

Sebaliknya, istilah “sistem kewangan Islam” yang relatif baru, muncul hanya di pertengahan – 1980-an. pada kenyataannya, semua rujukan awal untuk komersil atau aktiviti perdagangan sesuai dengan prinsip-prinsip Islam dilakukan di bawah kawalan yang baik “bebas bunga” atau perbankan “Islam”. Namun, sistem kewangan Islam hanya menggambarkan sebagai “bebas bunga” tidak memberi gambaran yang benar dari sistem secara keseluruhan. Tidak diragukan lagi, bahawa sistem penerimaan dan pembayaran bunga adalah dilarang tetapi hal itu disokong oleh prinsip-prinsip doktrin Islam yang lain yang menganjurkan pembahagian risiko, kewajipan dan hak individu, hak milik, dan kesucian kontrak. Demikian pula, sistem kewangan Islam tidak terhad pada perbankan namun juga meliputi pembentukan modal, pasar modal, dan segala jenis intermediasi kewangan.

Menafsirkan sebagai sistem “bebas bunga” cenderung membuat kebingungan. Pelantar falsafah daripada sistem kewangan Islam melampaui interaksi faktor-faktor pengeluaran dan perilaku ekonomi. Sedangkan sistem kewangan konvensional memfokuskan pada aspek ekonomi dan transaksi kewangan, sistem Islam tempat penekanan yang sama tentang etika, moral, sosial, dan dimensi religius, untuk meningkatkan kesetaraan dan keadilan demi kebaikan masyarakat secara keseluruhan. Sistem boleh sepenuhnya dihargai hanya dalam konteks ajaran Islam tentang etika kerja, pengagihan kekayaan, keadilan sosial dan ekonomi, dan peranan negara.

Sistem kewangan Islam berdasarkan larangan mutlak pembayaran atau penerimaan dari setiap yang telah ditentukan, dijanjikan rate of return. Ini menutup pintu dengan konsep kepentingan dan menghalang penggunaan instrumen berasaskan hutang. Mendorong sistem pembahagian risiko, mempromosikan keusahawanan, menghambat perilaku spekulatif, dan menekankan kesucian kenalan.

Sistem kewangan Islam boleh diharapkan untuk menjadi stabil kerana penghapusan hutang-pembiayaan dan meningkatkan kecekapan peruntukan. Sebuah “tetingkap dua model” perantara kewangan Islam telah dicadangkan di mana akaun giro yang disokong 100 peratus oleh sandaran, dan pelaburan wang yang diterima semata-mata tentang pembahagian saham asas dasar berkongsi. Model-model analitis menunjukkan bahawa sistem seperti ini akan stabil kerana istilah dan struktur kewajipan dan aset secara simetri disesuaikan melalui tatacara bagi keputusan, tidak ada biaya bunga tetap timbul, dan pembiayaan melalui hutang tidak mungkin. Alokasi kecekapan terjadi kerana alternatif pelaburan dipilih secara ketat berdasarkan produktiviti dan pulangan yang diharapkan. Akhirnya, keusahawanan digalakkan sebagai pengusaha bersaing untuk menjadi agen untuk pembekal modal kewangan yang, pada gilirannya, akan erat menyemak projek dan pengurusan kumpulan.

  1. Faktor membawa kepada kebangkitan sistem kewangan Islam

Peraturan ketat yang berkenaan untuk membiayai di bawah undang-undang islam dalam rangka untuk menyesuaikan diri dengan peraturan dan norma Islam, lima ciri keagamaan yang membawa kepada kebangkitan kewangan Islam, yang didokumentasikan dengan baik dalam literatur, harus diikuti dalam perilaku pelaburan (Lewis dan Algaoud, 2001):

  1. riba dilarang dalam semua transaksi
  2. kegiatan perniagaan dan pelaburan yang dilakukan atas dasar halal (hukum, dibenarkan);
  3. maysir (judi) yang dilarang dan transaksi harus bebas dari Gharar (spekulasi atau tidak masuk akal ketidakpastian);
  4. zakat yang perlu dibayar oleh bank untuk keuntungan masyarakat;
  5. semua aktiviti harus selari dengan prinsip-prinsip Islam, dengan dewan syariah khusus untuk mengawasi dan memberikan nasihat kepada bank di kepatutan transaksi.
  6. Ciri-ciri sistem kewangan Islam

Kerangka dasar sistem kewangan Islam adalah seperangkat aturan dan hukum, secara kolektif disebut sebagai Syariah, yang mengawal ekonomi, sosial, politik, dan aspek budaya masyarakat Islam. Syariah berasal dari peraturan-peraturan yang didiktekan oleh Al-Quran dan sunnah, dan penjelasan yang diberikan (lebih dikenali sebagai Sunat) oleh Nabi Muhammad. Penghuraian lebih jauh Peraturan ini disediakan oleh para ahli dalam hukum Islam dalam rangka Al-Quran dan Sunah. Prinsip-prinsip asas sistem kewangan Islam dapat diringkaskan sebagai berikut:

  1. Larangan bunga. Larangan riba, sebuah istilah yang secara harfiah bermaksud “kelebihan” dan ditafsirkan sebagai “setiap dibenarkan peningkatan modal sama ada dalam bentuk pinjaman atau penjualan” adalah ajaran sentral daripada sistem. Lebih tepatnya, semua positif, tetap, telah ditentukan berkaitan dengan tingkat kematangan dan jumlah pokok (iaitu, dijanjikan tanpa memperhatikan kinerja dari pelaburan) adalah dianggap riba dan dilarang. Konsensus umum di kalangan sarjana Islam adalah bahawa riba itu tidak hanya mencakupi usuary tetapi juga pengisian daripada “kepentingan” seperti yang diamalkan secara meluas. Larangan ini berdasarkan pada hujah keadilan sosial, kesetaraan, dan hak milik. Islam menggalakkan memperoleh keuntungan tetapi melarang pertukaran bunga kerana labah, ditentukan ex post, melambangkan sukses keusahawanan dan penciptaan kekayaan tambahan sedangkan bunga, ditentukan ex ante, adalah kos yang diperolehi terlepas daripada keputusan operasi perniagaan dan mungkin tidak mencipta kekayaan jika ada kerugian perniagaan. Tuntutan keadilan sosial peminjam dan pemberi pinjaman bahawa penghargaan berkongsi serta kerugian dalam mode adil dan bahawa proses akumulasi dan pengagihan kekayaan dalam ekonomi adil dan wakil daripada produktiviti benar.
  2. Pembahagian risiko. Kerana bunga adalah dilarang, pembekal dana menjadi pelabur bukan kreditor. Pembekal modal kewangan dan pengusaha berkongsi risiko usaha dengan ganjaran saham daripada keuntungan. Wang sebagai “berpotensi” modal. Wang dilayan sebagai “berpotensi” modal – ertinya, menjadi modal sebenarnya hanya ketika menyertai tangan dengan sumber lain untuk melakukan kegiatan produktif. Islam mengiktiraf nilai masa wang, tetapi hanya apabila ia bertindak sebagai modal, bukan ketika itu ialah “potensial” modal.
  3. Larangan perilaku spekulatif. Sistem kewangan Islam menghalang penimbunan dan melarang transaksi ekstrem memaparkan ketidakpastian, perjudian, dan risiko.

Islam menjunjung tinggi kewajipan kontrak dan pendedahan maklumat sebagai tugas suci. Fungsi ini bertujuan untuk mengurangkan risiko maklumat asimetris dan moral.
Instrumen Dasar

Islam menawarkan pelbagai instrumen pasaran untuk memuaskan pembekal dan pengguna dana dalam pelbagai cara: penjualan, pembiayaan perdagangan, dan pelaburan. Instrumen asas plus kos termasuk pembiayaan (murabahah), bagi-hasil (mudharabah), sewa (ijarah), perkongsian (musyarakah), dan ke depan penjualan (ba’y salam). Alat ini berfungsi sebagai blok binaan asas untuk mengembangkan berbagai macam instrumen kewangan yang lebih kompleks, menunjukkan bahawa ada potensi besar untuk inovasi kewangan dan ekspansi di pasaran kewangan syariah.

Instrumen kewangan syariah

Beberapa instrumen yang lebih popular di pasaran kewangan Islam Perdagangan dengan markup atau plus kos jualan (murabahah). Salah satu yang paling banyak digunakan instrumen pembiayaan jangka pendek didasarkan pada gagasan tradisional pembelian kewangan. Investor menyanggupi untuk membekalkan barang atau komoditi tertentu, menggabungkan sebuah kontrak yang dipersetujui bersama untuk dijual kembali kepada pelanggan dan margin yang saling negosiasi. Sekitar 75 peratus daripada urus niaga kewangan Islam plus kos jualan.  Perjanjian pembahagian keuntungan (mudharaba). Ini identik dengan dana pelaburan di mana para pengurus menangani kolam dana. Agen-pengurus mempunyai tanggungjawab yang amat terbatas sementara mempunyai insentif yang cukup untuk melakukan. Modal yang diinvestasikan dalam kegiatan ditakrifkan secara luas, dan hal keuntungan dan pembahagian risiko disesuaikan untuk setiap pelaburan. Struktur jatuh tempo berkisar antara jangka pendek dan menengah dan lebih berpadanan untuk kegiatan perdagangan.

Ekuiti penyertaan (musyarakah). Hal ini selari dengan patungan klasik. Baik pengusaha dan pelabur memberikan sumbangan kepada ibu kota (aset, kemahiran teknikal dan manajerial, modal kerja, dll) daripada operasi dalam pelbagai darjah dan bersetuju untuk berkongsi keuntungan (dan juga risiko) dalam perkadaran yang telah disepakati di muka. Secara tradisional, bentuk transaksi ini telah digunakan untuk membiayai aktiva tetap dan modal kerja menengah dan durasi jangka panjang.

Kontrak penjualan. Dijual pembayaran ditangguhkan (ba’y mu’ajjal) dan penghantaran yang tertunda-Dijual (ba’y salam) kontrak, di samping tempat penjualan, digunakan untuk melakukan penjualan kredit. Dalam bayaran yang tertunda-penjualan, penghantaran produk dilakukan di tempat tapi penghantaran bayaran ditunda untuk jangka waktu yang disepakati. Pembayaran boleh dilakukan dalam jumlah sekaligus atau ansuran, asalkan tidak ada perubahan tambahan untuk penangguhan. Sebuah ditangguhkan penjualan-penghantaran serupa dengan kontrak ke depan di mana penghantaran produk di masa depan untuk bayaran pertukaran di pasar.

  1. Kenapa Islam menolak sistem kewangan konvensional

Larangan riba

Larangan riba sudah sangat jelas disebutkan dalam empat ayat dalam Al-Quran. Ini adalah Surah al-Rum (Bab 30, ayat 39); Surah Al-Nisa (Bab 4, ayat 161); Surah Al-Imran (Bab 3, ayat 130-32); Surah Al-Baqarah (Bab 2, ayat 275 -81).

Yang pertama daripada ayat-ayat yang dikutip di atas menekankan bahawa bunga merampas kekayaan berkat Allah. Kedua, mengutuk praktik riba, yang menempatkan kepentingan dalam penjajaran dengan salah perampasan harta milik orang lain. Ketiga, memerintahkan umat Islam untuk menjauhi kepentingan demi kesejahteraan mereka sendiri. Keempat, menetapkan perbezaan yang jelas antara kepentingan dan perdagangan. Larangan bunga juga dikutip dalam istilah tegas dalam hadis atau sunah. Hal ini cukup jelas dalam Kewangan Islam, seperti hukum perdagangan Islam pada umumnya, didominasi oleh doktrin riba. Penting kita memahami sifat, dan alasan, larangan ini.

Alam riba

Prinsip umum hukum Islam, berdasarkan sejumlah ayat-ayat dalam Al-Quran, adalah pengayaan dibenarkan, atau ‘menerima keuntungan kewangan tanpa memberikan penambahan-nilai’, adalah dilarang pada alasannya tidak beretika. Menurut Schacht (1964), riba hanyalah sebuah kes khusus dibenarkan pengayaan atau, dalam hal syarat-syarat Al-Quran, memakan (iaitu, mengambil alih untuk kegunaan sendiri) milik orang lain tanpa alasan, yang dilarang. Riba boleh didefinisikan secara formal sebagai ‘keuntungan kewangan tanpa penambahan-nilai yang telah ditetapkan dalam menyokong salah satu daripada dua kontrak pihak dalam pertukaran dua nilai kewangan’ (hal. 145).

Dalam perkataan kesusasteraan Arab riba bermakna ‘meningkatkan’, ‘kelebihan’, ‘pertumbuhan’ atau ‘samping’. Saeed (1996, hal 20) Riba berasal dari kata r-b-w yang digunakan dalam Al-Quran 20 kali. Akar kata r-b-w mempunyai arti dalam Al-Quran iaitu yang ‘tumbuh’, ‘meningkatkan’, ‘naik’, ‘bengkak’, ‘membesarkan’ dan ‘menjadi besar dan hebat “. Hal ini juga digunakan dalam erti ‘bukit’. Penggunaan ini tampaknya mempunyai satu makna yang sama, iaitu ‘meningkatkan’, dalam erti kualitatif atau kuantitatif.

Erti yang sebenarnya riba telah diperdebatkan sejak awal Islam. Umar, khalifah kedua, menyesalkan bahawa Nabi meninggal sebelum selepas memberi yang lebih terperinci tentang apa yang dinamakan riba. Di antara, istilah ‘riba‘ secara umumnya bermakna adalah ‘terlalu tinggi’ atau ‘berlebihan’ minat. Tapi bukti-bukti daripada Al-Quran akan tampak bahawa semua bunga untuk dihukum: ” Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertobat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya.” (S2: 279).

Atas dasar ini, sebahagian besar ulama Islam berpendapat bahawa riba tidak hanya merangkumi riba, tetapi semua bunga (riba). Hal ini mengingatkan kita tentang hujah oleh para sarjana Barat Zaman Pertengahan bahawa semua bunga adalah riba (lihat Bab 4 below). Riba berasal dari akar sebuah r-b-w bermakna untuk meningkatkan (atau melebihi), sementara rib.h berasal dari akar bermakna untuk mendapatkan rabi.ha (atau keuntungan). Tentu saja ayat di atas menjelaskan bahawa keuntungan bukanlah bentuk rib-a, dan perbankan Islam didasarkan pada asas ini (Ahmad, 1982, hal 478).

Konsep riba tidak terhad pada bunga. Dua bentuk riba dikenalpasti dalam hukum Islam. Mereka adalah riba al-qarud, yang melibatkan riba berkaitan pinjaman, dan riba al-Buyu, yang berkaitan dengan riba yang melibatkan perdagangan. Yang terkini boleh memuat dua bentuk. Riba al-Fadl melibatkan pertukaran tidak setara tinggi atau kuantiti komoditi yang sama secara bersamaan, sedangkan riba al-nisa melibatkan non-simultan sama pertukaran tinngi dan kuantiti komoditi yang sama. Larangan berlaku untuk benda-benda yang boleh diukur atau ditimbang sebagai tambahan, termasuk spesies yang sama. Larangan keduanya kelebihan dalam kuantiti dan kelewatan dalam kinerja. Gambar 3.1, berdasarkan El Diwany (2003), menggambarkan bentuk-bentuk riba yang ditetapkan dalam Islam.

Riba al-garud, yang riba pinjaman, melibatkan kos pada pinjaman yang muncul dengan berlalunya waktu, dengan kata lain dengan bunga pinjaman, dan kadang-kadang disebut sebagai riba al-nasia, yang riba menunggu atau menunda. Itu muncul di mana pengguna kekayaan lain, dalam bentuk apapun, yang dikontrak oleh yang lain untuk membayar peningkatan tertentu selain jumlah pokok dalam pembayaran. Jika peningkatan ini telah ditetapkan sebagai jumlah tertentu pada awal transaksi, namun hal ini terjadi kenaikan, maka pinjaman riba menjadi satu. Larangan ini telah diperpanjang untuk semua pinjaman dan hutang di mana peningkatan timbul untuk kreditor.

Ini adalah bentuk terkini riba al-nasia, di mana wang dipertukarkan dengan wang dengan penggantungan, yang membentuk asas dari sistem kewangan Barat, dan sangat menjijikkan bagi umat Islam. Dalam sistem perbankan konvensional, berlangsung intermediasi kewangan dengan pinjaman, dan nilai masa wang ini dibina ke dalam bayaran bunga yang dibuat oleh peminjam. Dari sudut pandangan Islam, amalan ini riba, yang dikutuk tegas.

Riba dilarang mutlak oleh Al-Quran, sumber utama hukum Islam, adalah jelas daripada ayat-ayat sebelumnya di reproduksi. Demikian pula, dalam hadis, selanjutnya sumber paling autoritatif, Nabi Muhammad mengecam orang yang mengambil itu, orang yang membayar itu, orang yang menandatangani perjanjian untuk itu dan para saksi perjanjian. Namun demikian, meskipun perintah yang jelas ini, beberapa sarjana telah mempersoalkan keadaan di sekitar larangan dalam Al-Quran dan telah bertanya-tanya apakah riba berlaku keberatan (atau seharusnya dikenakan) dengan gaya yang sama hari ini. Fazlur Rahman (1964), secara khusus, berpendapat sebagai dissenting pandangan bahawa telah berlaku riba mengabaikan apa yang secara sejarah, mengapa Al Quran itu begitu tegas dilarang, dan fungsi bunga bank dalam ekonomi moden.

Razi ([1872] 1938), seorang Parsi / Arab sarjana yang meninggal pada 1209, menetapkan beberapa alasan untuk larangan riba:

  1. Bahawa riba tetap menuntut daripada milik orang lain tanpa imbangan. Dikatakan bahawa riba harus sah kepada kreditor sebagai ganjaran atas penggunaan wang dan keuntungan yang diperolehi debitur. Dalam pemilikan kreditor ia akan memperoleh keuntungan dengan melabur dalam beberapa perniagaan. Namun perlu dicatat bahawa keuntungan dalam perniagaan tidak pasti sedangkan jumlah yang kelebihan mendapatkan kreditor terhadap bunga yang pasti. Oleh kerana desakan atas jumlah yang tertentu sebagai imbalan atas apa yang tidak pasti adalah kerugian dilakukan kepada debitur.
  2. Bahawa riba dilarang kerana menghalang orang-orang daripada aktif mengambil bahagian dalam profesi. Laki-laki yang berduit, jika ia mendapatkan penghasilan melalui riba, mudah bergantung pada hal ini bererti meninggalkan gagasan untuk berhati-hati dan memperoleh mata pencahariannya melalui perdagangan atau industri, yang berfungsi untuk menghambat kemajuan dan kemakmuran rakyat.
  3. Bahawa kontrak riba mengarah ke hubungan yang tegang antara manusia dengan manusia. Jika dibuat haram tidak akan ada kesulitan dalam pinjaman dan mendapatkan kembali apa yang telah dipinjamkan, tapi kalau dibuat hukum, orang-orang, untuk memuaskan keinginan mereka, akan meminjam bahkan pada suku bunga yang sangat tinggi, yang menyebabkan geseran dan pertikaian dan bogel masyarakat daripada jalan kebajikan.
  4. Bahawa kontrak riba adalah sebuah penemuan yang membolehkan orang kaya untuk memuat lebih yang melanggar hukum dan menentang keadilan dan kesetaraan. Sebagai konsekuensi dari itu, orang kaya masih tumbuh kaya dan yang miskin tetap miskin.
  5. Bahawa riba adalah sah dibuktikan dengan teks Al Quran dan tidak perlu harus mengetahui alasan untuk itu. Kita harus membuang sebagai haram meskipun kita tidak mengetahui alasan (jilid 2, hal 531).

*Postgraduate Student, Departement Syariah & Economic, Academy of Islamic Studies, Universiti of Malaya, Kuala Lumpur

Reference

Zamir Iqbal (1997), “Islamic Financial System”, first published in finance & development, word Banks, vol. 34.

Farhad F. Ghannadian (2004), “Developing economy banking: the case of Islamic banks”. International Journal of Social Economic; 2004, 31, 7/8; ABI/INFORM Global pg. 740.

Engku Rabiah Adawiah Engku Ali (t.t.), “Riba and its prohibition in Islam”. International Islamic University Malaya

M. Kabir Hassan and Mervyn K. Lewis (t.t.), “Islamic banking: an introduction and overview”. Handbook of Islamic banking

Masudul Alam Choudhury (t.t.), “Development of Islamic economic and social thought”. Handbook of Islamic banking

Latifa M. Algaoud and Mervyn K. Lewis (t.t.), “Islamic critique of conventional financing”. Handbook of Islamic banking

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s